"Niet openen Lelystad Airport is ruim 200 miljoen in de put"

FLEVOLAND • Vr 18 september 2020 | 12:42 • Vrijdag 18 september 2020 | 12:42

Als de politiek besluit om Lelystad Airport niet te openen dan wordt er ruim 200 miljoen euro in de put gegooid. Dat is onverantwoord omgaan met belastinggeld, zo vindt VVD-gedeputeerde Jan de Reus.
Hij reageert op het onderzoek van Omroep Flevoland en Follow the Money. Daaruit blijkt dat er tot nu toe 214,2 miljoen euro aan de luchthaven is uitgegeven.

Het bedrag is in lijn met wat De Reus had verwacht: "In 2015 hebben we al gezegd dat het rond de 200 miljoen zou uitkomen. Als je dan vijf jaar later bent en je komt op 214 miljoen, dan verrast mij dat niet. Er zitten ook kosten in van uitstel en afstel en dat loopt natuurlijk gewoon door."
Ook oud-gezagvoerder Ruud Holswilder, bedenker van het onderzoek, had gerekend op een bedrag van rond de 200 miljoen: "Het komt in de buurt van wat ik had verwacht. Ik had gedacht dat het ietsje lager zou zijn."

Investeringen Defensie opvallend
Wat Holswilder het meeste opvalt is de 1,8 miljoen euro die het Commando der Luchtstrijdkrachten van het ministerie van Defensie heeft uitgegeven aan de luchtverkeersleiding van Lelystad Airport. De militaire verkeersleiders begeleiden vanaf Schiphol-Oost de toestellen van en naar de polder. "Dat is toch wel aanzienlijk. En dat voor een burgervliegveld waar alleen maar burgervliegtuigen vliegen", aldus de oud-KLM-verkeersvlieger.

Dat de kosten voor onderzoeksrapporten en ambtelijke ondersteuning uitkomen op samen 16,2 miljoen, verrast Holswilder niet: "Ambtenaren hebben er heel veel uren aan moeten besteden. Alleen al voor de verkeersverdelingsregel hebben ze drie versies nodig gehad en zijn ambtenaren heel wat keren voor overleg naar de Europese Commissie in Brussel geweest."

Provincie betaalde 18,6 miljoen
De provincie Flevoland heeft in totaal 18,6 miljoen euro aan Lelystad Airport uitgegeven. Daarvan is 12,4 miljoen bestemd voor de bereikbaarheid via de weg, het openbaar vervoer en de fiets. De Reus stelt overigens dat de investering in de Anthony Fokkerweg in eerste instantie is bedoeld voor de betere bereikbaarheid van Lelystad en niet van de luchthaven.

Aan ambtelijke kosten heeft de provincie 3,2 miljoen uitgegeven. "Als je zo'n groot project gaat trekken als Lelystad Airport, dan heb je ambtelijke ondersteuning nodig. Als er gemiddeld drie fte op jaarbasis mee bezig zijn, dan heb je een paar ton per jaar alleen al voor dat werk nodig. En wij maken nog steeds kosten, want die lopen gewoon door tot de geplande opening in november volgend jaar."

Gedeputeerde rekent op kabinet
De Reus rekent op het huidige kabinet om de opening van de luchthaven in november 2021 gerealiseerd te krijgen. "Ik heb dat altijd genoemd: bestuurlijke betrouwbaarheid." Volgens de gedeputeerde zijn er voldoende luchtvaartmaatschappijen die van Lelystad gebruik willen maken, "maar dat wordt vaak vergeten".

Holswilder is juist fel tegen de opening van Lelystad Airport en vindt dat vakantievluchten gewoon op Schiphol, Eindhoven of Rotterdam kunnen worden afgehandeld. Toch wil hij de investering van 214 miljoen geen weggegooid geld noemen: "Je hebt hier een mooie luchthaven liggen, waar de sportvliegers al vliegen met een mooie lange baan. Je kunt er andere gebruiksmogelijkheden voor vinden, zoals onderhoudsbedrijven. Maar als je er mee door blijft gaan, blijven de kosten alleen maar oplopen."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel