Bereikbaarheid Airport kost ruim 30 miljoen euro

LELYSTAD • Vr 18 september 2020 | 6:00 • Vrijdag 18 september 2020 | 6:00

Om Lelystad Airport goed bereikbaar te maken via de weg, per openbaar vervoer én met de fiets, wordt in totaal 31,5 miljoen euro in infrastructuur uitgetrokken. Een deel van die uitgaven is al gedaan. Dat blijkt uit onderzoek van Omroep Flevoland en onderzoeksplatform Follow the Money naar de kosten van Lelystad Airport.

Een bouwproject dat op dit moment heel zichtbaar is, ligt bij de snelweg A6 bij Lelystad. Hier wordt hard gewerkt aan de nieuwe afslag 9. Verkeer van en naar Almere kan straks via deze afrit naar het vliegveld en het bedrijventerrein Lelystad Airport Businesspark rijden. Later komt er ook een weg richting Lelystad zelf. Deze zogeheten halve aansluiting op de snelweg kost 18,3 miljoen euro en wordt volledig door het Rijk betaald. De nieuwe afrit moet in het eerste kwartaal van volgend jaar gereed zijn.

Bij de aansluiting hoort de verlenging van de Anthony Fokkerweg tot aan het vliegveld. Die sluit aan op het eerste deel van de weg, die in 2017 in gebruik is genomen. Dit stuk loopt vanaf de Larserweg langs de nieuwe terminal. De verlenging van de weg inclusief de aanleg van een kruispunt met de Meerkoetenweg wordt betaald door de provincie en is begroot op 6,6 miljoen euro, met een maximaal budget van 7,5 miljoen. Het eerste deel van de Anthony Fokkerweg heeft 2,6 miljoen gekost. Daarvan is 2,1 miljoen betaald door de provincie en 500.000 euro door de gemeente Lelystad.

Twee jaar geleden stonden betrokken bestuurders klaar met hun koffer om symbolisch te vertrekken

Airport Express rijdt met elektrische bussen
Lelystad Airport moet niet alleen goed bereikbaar zijn met de auto, maar ook met het openbaar vervoer. Een aparte spoorlijn komt er niet. Daarom is een snelle busverbinding vanaf station Lelystad Centrum de oplossing. Die doet er tien minuten over.

De snelle bus is de Airport Express, waarvoor in maart 2019 een tienjarig contract is getekend met Arriva. De elektrische bussen zijn al besteld, maar moeten vanwege de uitgestelde opening van de luchthaven een jaar ergens anders worden ingezet. Dat kost de provincie circa 220.000 euro extra.

De bussen gaan deels rijden op een speciale busbaan. Daarvoor moet het gebied rond het station van Lelystad eerst nog ingrijpend worden aangepast. De provincie en de gemeente hebben hiervoor gezamenlijk 1,8 miljoen euro gereserveerd.

Artistieke impressie van het nieuwe busplein
Op Lelystad Airport Businesspark is al een nieuwe weg aangelegd, die ook als busbaan wordt gebruikt: de Albert Plesmanweg tussen de gebouwen van modeconcern Inditex. Recent is de weg verlengd tot aan de terminal van de luchthaven. Bij elkaar trekken de provincie en de gemeente samen 2,2 miljoen euro uit voor de snelle bussen en de aanleg van de busbanen. De gemeente heeft hiervan al 115.000 euro daadwerkelijk uitgegeven aan onderzoeken.

Met de e-bike op vliegvakantie
En dan ligt er sinds twee jaar ook een snelle e-bike fietsroute tussen het centrum van Lelystad en de luchthaven. Die is ook bedoeld voor mensen die op het Lelystad Airport Business Park werken en de fiets in plaats van de auto nemen. Hiervoor heeft eerder een stimuleringsregeling bestaan. Of er daadwerkelijk vakantiereizigers met hun fiets en koffer via dit fietspad naar de luchthaven gaan valt te bezien. De provincie heeft 1,2 miljoen aan het fietspad en 'mobiliteitsmanagement' uitgegeven, de gemeente 700.000 euro.
Tellen we de bedragen op die voor de betere bereikbaarheid van Lelystad Airport zijn begroot, dan komen we op 31,5 miljoen euro.

De eindbalans
Daarmee kunnen we de balans opmaken. Zetten we alle uitgaven op een rij, dan is er op de luchthaven zelf en direct eromheen aan infrastructuur (direct en indirect) 153,4 miljoen euro uitgegeven, 24,3 miljoen euro aan operationele/exploitatiekosten, 9,0 miljoen aan ambtelijke ondersteuning, 7,2 miljoen aan onderzoeken en rapporten, 1,6 miljoen aan lobby en communicatie en 603.000 euro aan opleidingskosten. Er resteert 6,9 miljoen euro aan overige kosten. Daarin zit 4,3 miljoen euro die Schiphol Real Estate heeft geïnvesteerd in de aankoop van grond tegenover de nieuwe terminal. Plus 950.000 euro die Lelystad Airport bijdraagt aan het Luchthavenfonds.

Verder staat er nog voor 11,1 miljoen euro open aan investeringen, waarvoor wel geld is gereserveerd maar die nog niet zijn gedaan. Onder de streep komen we dan tot 214,2 miljoen euro. Lelystad Airport heeft hiervan het grootste deel voor zijn rekening genomen: 123,6 miljoen euro. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft 32,9 miljoen aan kosten gemaakt, Luchtverkeersleiding Nederland 31,5 miljoen.

Kijken we naar wat de Flevolandse overheden hebben uitgegeven, dan is dat 18,6 miljoen euro door de provincie, 7,2 miljoen door de gemeente Lelystad en afgerond vier ton door de gemeente Almere.

Een uitgebreid artikel over ons onderzoek is te vinden bij Follow the Money.

Verantwoording: Omroep Flevoland en Follow the Money hebben voor hun onderzoek eerst alle openbare documenten en verslagen geraadpleegd. Vervolgens zijn er schriftelijk vragen gesteld aan Royal Schiphol Group/Lelystad Airport, Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL), het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, het ministerie van Defensie, de provincie Flevoland, de gemeenten Lelystad en Almere en de Ontwikkelingsmaatschappij Almere Lelystad Airport (Omala). Alle bedragen zijn geanalyseerd en waar nodig zijn verduidelijkingsvragen gesteld. De uitgaven zijn door ons in verschillende categorieën geplaatst: infrastructuur direct, infrastructuur indirect, exploitatiekosten, ambtelijk, onderzoeken en rapporten, opleiding, lobby/communicatie en een post overige. De bedragen zijn zo goed mogelijk gecontroleerd op dubbelingen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel