Miljarden nodig voor tunnel onder Ketelmeer

FLEVOLAND • Vr 31 januari 2025 | 11:00 • Vrijdag 31 januari 2025 | 11:00

De aanleg van een tunnel voor auto's en treinen onder het Ketelmeer gaat tussen de 1,6 en 3 miljard euro kosten, afhankelijk van de gekozen variant.

Dat blijkt uit berekeningen van ingenieursbureau Arcadis in opdracht van de provincie. Het bureau hanteert trouwens een flinke marge: de kosten kunnen zo maar 40 procent lager of hoger uitvallen.

De provincie Flevoland brengt de ramingen in bij de discussie over de aanleg van de Lelylijn-spoorlijn tussen Lelystad en Noord-Nederland.

Mocht de Lelylijn er komen, dan moet die ergens het Ketelmeer oversteken. Bij de provincie maar eerder ook bij de gemeente Urk is er al langer een voorkeur voor een tunnel voor auto's en treinen. Daarin speelt mee dat de Ketelbrug al ruim 50 jaar is en over enkele jaren groot onderhoud vergt.

Drie varianten
Arcadis berekent de aanleg van een spoortunnel onder het Ketelmeer op 1,6 miljard euro. Dat is inclusief de spoorlijnen ernaar toe.

Wordt voor de snelweg A6 ook een tunnel aangelegd, dan kost die afhankelijk van twee of drie rijstroken tussen de 1,9 en 2,2 miljard euro. In deze variant blijft de Ketelbrug bestaan voor langzaam verkeer, zoals tractoren. De Ketelbrug moet dan nog steeds worden opgeknapt. Hiervoor heeft Arcadis de kosten nog niet berekend.

In een derde scenario komt er ook een tunnelweg voor langzaam verkeer. Dan komen de kosten uit op ongeveer 3,1 miljard euro. Het combineren van een spoortunnel en autotunnel levert een kostenvoordeel op van naar schatting een half miljard euro.

In dit scenario wordt de Ketelbrug gesloopt. Dit kost tussen de 100 en 130 miljoen euro, inclusief de zogeheten landtongen en delen van de A6.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel