Meer onderzoek nodig naar nieuwe hoogspanningsverbinding: voorkeursbesluit in het najaar

FLEVOLAND • Di 28 januari 2025 | 9:29 • Dinsdag 28 januari 2025 | 9:29

Inwoners en overheden in Flevoland krijgen niet dit voorjaar, maar pas in het najaar meer duidelijkheid over de nieuwe, extra hoogspanningsverbinding van Diemen naar Ens. De tussenliggende periode is nodig voor extra onderzoek naar de effecten op de beschermde natuur en op Schokland. Om die impact te temperen, moet mogelijk worden gezocht naar omwegen voor de masten.

Minister Sophie Hermans van Klimaat en Groene Groei zou komend voorjaar een voorkeursbesluit nemen over de route voor de extra hoogspanningslijn tussen Diemen en Ens. Zij vroeg de Commissie van de milieueffectrapportage om de concept-milieueffectrapportage voor het project te beoordelen. Die adviseert om haar besluit uit te stellen tot het najaar als het definitieve rapport klaar kan zijn.

De routes die op tafel liggen

'Effecten op natuur beter beschrijven'
De nieuwe hoogspanningsverbinding is nodig vanwege de toename van wind- en zonne-energie. Vijf routes liggen daarvoor op tafel maar daaruit kan nu nog geen keuze worden gemaakt, stelt de commissie. Dat komt omdat de effecten op natuur en werelderfgoed nog onvoldoende in kaart zijn gebracht, is het oordeel.

Dat de komst van hoogspanningsmasten op welke route dan ook zorgt voor een effect op natuur, was al bekend. Dit speelt het meest op de blauwe route, langs de Oostvaardersplassen. Maar op alle plekken is niet duidelijk hoeveel vogelslachtoffers te verwachten zijn en wat dit betekent voor de populatie, zegt de commissie.

Schokland en omgeving

'Ook cultuur is beschermd, rapport moet aangevuld'
Ook spelen de zogenoemde 'uitzonderlijke universele waarden' van een werelderfgoed mee. Die waarden zijn beschermd en mogen niet worden aangetast. Zo liggen in de bodem van Schokland archeologische sporen.

Beschermde natuur en cultuur zijn gebonden aan strenge regels, zegt de commissie. Daarom is het advies om het rapport aan te vullen met extra informatie zodat de minister een weloverwogen besluit kan nemen.

Mogelijk deels ondergronds
Uit het aanvullend onderzoek kan blijken dat de route voor de hoogspanningsmasten mogelijk deels anders moet gaan lopen. Daarvoor moeten dan extra opties op tafel komen te liggen. Aan een gedeeltelijke ondergrondse verbinding kan dan ook gedacht worden, zegt de commissie.

Het extra onderzoek heeft geen gevolgen voor de planning, laat netbeheerder TenneT weten. De bouw van de nieuwe hoogspanningsverbinding moet in 2027 volgen waarna alles in 2030 klaar moet zijn.

De voorkeursroute van de regio



Minister neemt regio-advies mee in voorkeursbesluit
De overheden in Flevoland konden vorig jaar advies geven als input voor de voorkeursbeslissing van de minister. Zij hebben - uitgezonderd Zeewolde -gevraagd om de nieuwe verbinding via Almere en Zeewolde naar Lelystad te laten lopen.

Zeewolde wil een rechtstreekse verbinding die parallel aan de A6 richting Lelystad loopt. In het buitengebied staan voldoende masten en het heeft effect op de agrarische grond en mogelijke Defensieplannen, vindt de gemeente.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel