Nachttrein stopt vanaf half maart in Lelystad en Almere Centrum

FLEVOLAND • Do 23 januari 2025 | 14:00 • Donderdag 23 januari 2025 | 14:00

Als er geen bezwaren komen, rijdt er vanaf de nacht van vrijdag 14 op zaterdag 15 maart een nachttrein tussen Zwolle en Schiphol, met stops in Lelystad, Almere Centrum en Amsterdam Centraal. Het gaat om een proef voor dit en volgend jaar.

De gemeenten Almere en Lelystad hebben besloten om elk voor 100.000 euro per jaar garant te staan voor de nachttrein. Arriva gaat de lijn uitvoeren.

De trein rijdt alleen in de nacht van vrijdag op zaterdag en die van zaterdag op zondag. Vanuit Zwolle is de trein om 1.46 uur in Lelystad en om 1.59 op Almere Centrum. In Amsterdam en op Schiphol kan op andere nachttreinen worden overgestapt.

Daarna gaat de trein weer terug van Schiphol naar Zwolle en is om 3.17 uur in Almere Centrum en om 3.36 in Lelystad.

Het is een langgekoesterde wens van Lelystad en Almere om aansluiting te hebben met een nachttrein. Die vergroot de bereikbaarheid van beide steden voor mensen die willen uitgaan of de trein voor werk of andere doelen willen gebruiken, zo zeggen de wethouders van beide steden.

NS is verbaasd
Oorspronkelijk zou NS de trein dit en volgend jaar laten rijden, maar het bedrijf trok zich in juni terug na discussie over de voorwaarden. Dit volgde nadat Arriva zich had aangemeld om de nachttrein buiten de gebruikelijke concessie uit te voeren, de zogeheten "open toegang."

De NS laat weten "verbaasd" te zijn over die constructie met subsidie. Volgens een woordvoerder van NS was de veronderstelling toen dat Arriva de trein zonder subsidie zou laten rijden. "Wij gaan niet iets met subsidie rijden wat een ander gratis kan", zegt hij. "Nu lijkt er alsnog sprake van subsidiëring. Dit is voor NS teleurstellend, want in dat geval had NS haar aanbod niet hoeven intrekken. Wij zullen daarom over de gang van zaken contact opnemen met het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat."

De gemeente Almere meldt dat ze er vorig jaar van uitging dat een gemeentelijke bijdrage aan de nachttrein niet was toegestaan op basis van "het open toegangsrecht" tot het spoor. Daarom had ze Arriva aanvankelijk gevraagd om de trein "voor eigen rekening en risico" te rijden, maar dat bleek niet mogelijk. "Omdat het hier om nieuwe wetgeving gaat, is door Arriva en beide gemeenten juridisch advies ingewonnen over de mogelijkheid van een bijdrage. Dit resulteerde in de oplossing in de vorm van een subsidie."

Addertje onder het gras
Om te voorkomen dat de gemeentelijke bijdragen als staatssteun wordt aangemerkt, wordt de opbrengst van elk verkochte ticket door Arriva in mindering gebracht op de subsidie. In het gunstigste geval krijgen Almere en Lelystad hun geld helemaal terug.

Er zit nog wel een addertje onder het gras: de gemeente Almere moet de nachttrein officieel nog via Tenderned aanbesteden. Andere spoorbedrijven krijgen dan twintig dagen de kans om bezwaar te maken.

Tegen de constructie met subsidie kan nog twintig kalenderdagen bezwaar worden ingediend.

Mooi nieuws
Het Almeerse D66-raadslid Spencer Alberg noemt de komst van de nachttrein "mooi nieuws." Zijn partij heeft eerder het initiatief genomen om Almere op een nachttrein aan te sluiten. "Dit is mooi nieuws, in de eerste plaats voor Almeerders die 's nachts in Amsterdam en Schiphol werken of in het weekend willen uitgaan. In de tweede plaats zoor alle reizigers, aangezien dit een grote stap is voor meer concurrentie op het spoor."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel