Burgemeester Urk: 'We zijn geen evenementenbureau, maar doen alles aan een mooie Urkerdag'

URK • Ma 31 maart 2025 | 20:56 • Maandag 31 maart 2025 | 20:56

Nu de commissie van de Urkerdag een belangrijk deel van haar taken heeft neergelegd, komt er een grotere last op de schouders van de gemeente te liggen. Burgemeester Bart Jaspers Faijer helpt de Urkers graag met de organisatie van de Urkerdag, maar realiseert zich wel: 'Dit betekent meer werk voor de gemeente'.

70 vriendengroepen en organisaties die op 70 sfeervol ingerichte 'pleintjes' vis bakken, klederdracht laten zien en feest vieren. Dat is de Urkerdag. Veel regelwerk, vooral voor de commissie die jaarlijks de overkoepelende vergunningsaanvraag voor al die feesten regelde.

Zo veel werk zelfs, dat de commissie onlangs besloot die belangrijke taak neer te leggen. De regeldruk maakte samen met een steeds groter wordend vrijwilligerstekort en het dreigende massatoerisme, dat de commissie besloot veel minder werk uit te gaan voeren. Ook heeft de Urkerdag een imagoprobleem, omdat een deel van de bevolking de dag met name gebruikt als zuipfestijn.

Zelf vergunningen aanvragen
De commissie vraagt daarom vanaf de komende editie op 7 juni geen overkoepelende vergunning meer aan, en denkt daarmee ook niet meer mee over het veiligheidsprotocol en de inzet van vrijwilligers. Vriendengroepen die een plein willen inrichten, moeten daar zelf een vergunning voor aanvragen.

Ideaal is dat niet erkent Jaspers Faijer: "Dat is onwenselijk, want het is versnipperd. Als we één vergunningsaanvrager hebben, heb je één aanspreekpunt. Nu hebben we heel veel aanspreekpunten en dus meer werk voor de gemeente."

Dat terwijl Urkerdag oorspronkelijk 'van, voor en door' Urkers is. De gemeente is "geen evenementenbureau", vindt de burgemeester, "Maar Urkerdag is ons lief dus we zullen er alles aan doen dat Urkerdag ook dit jaar weer een mooie dag wordt."

Lees ook: Urkerdag gaat door, maar elke vriendengroep moet eigen vergunning regelen

Praktische veiligheidszaken
De versnipperde vergunningsaanvragen betekenen dat Urkers nu zelf ook moeten nadenken over de veiligheidssituatie. Daar komen allerlei praktische zaken bij kijken, zoals het plaatsen van dranghekken en het overlaten van genoeg ruimte voor hulpdiensten.

"Maar ik wil ontkrachten dat het veel werk is om een vergunning aan te vragen", zegt Jaspers Faijer. "Als het niet lukt, kan iemand van de gemeente helpen om het voor elkaar te krijgen." Ook kunnen mensen gratis dranghekken lenen en advies krijgen bij waar die neer te zetten.

De gemeente heeft zelf het overzicht in de totale veiligheidssituatie: "Wij moeten er op toezien dat de veiligheid gegarandeerd kan worden." De burgemeester zegt daarbij ook gebruik te kunnen maken van externe bureaus.

Wat nog een drempel blijft: de Urkerdag Commissie stopte onder meer door het grote vrijwilligerstekort. "Het is jammer als er te weinig mensen zijn die hier de schouders onder willen zetten. Maar de mensen die nodig zijn voor een goed verloop van de dag, die zullen wij organiseren."

Geen vergunning?
Het kan natuurlijk ook gebeuren dat groepen mensen op de openbare ruimte een plein inrichten zonder daar een vergunning voor aan te vragen. Jaspers Faijer zegt dan alleen te handhaven wanneer er sprake is van overlast. "Maar dat geldt eigenlijk ook op elke andere dag".

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel