Politie vaak niet binnen 15 minuten bij melding: hoe komt dat?

FLEVOLAND • Wo 12 maart 2025 | 18:24 • Woensdag 12 maart 2025 | 18:24

De politie wil bij incidenten zoals een ernstig ongeluk, schietpartij of explosie binnen 15 minuten aanwezig zijn, maar redt dat steeds vaker niet. Het streven is om bij 90 procent van de gevallen er binnen een kwartier te zijn maar vorig jaar lukte dit in Flevoland maar rond de 81 procent.

Het percentage van 90 procent haalt de politie in Flevoland al niet meer sinds 2015, het neemt in sommige gemeenten juist langzaam verder af. Landelijk ligt het gemiddelde op 84 procent.

Urk en Zeewolde
Op Urk en in Zeewolde zijn de verschillen nog wat groter. Op het voormalig eiland werd de norm vorig jaar maar in 66 procent van de gevallen gehaald. In Zeewolde was dat slechts 63 procent. Daarmee scoorden de twee gemeenten vorig jaar bij de twintig slechtste van Nederland.

Volgens politiewoordvoerder Wim Hoonhout zijn hier verschillende redenen voor. De belangrijkste is dat er in Flevoland veel meer meldingen zijn dan 9 jaar geleden. Flevoland is van zo'n 6700 meldingen in 2015 naar zo'n 9800 meldingen afgelopen jaar gegaan. Die stijging vindt vooral plaats in Almere.

Een andere oorzaak is dat in Flevoland ongevallen vaak plaatsvinden op N-wegen – in buitengebieden. Dan is de aanrijtijd langer. Omdat er bijvoorbeeld in Zeewolde minder meldingen zijn, en de meldingen die er zijn dan in het buitengebied zijn, heeft de langere aanrijtijd veel effect op het 90 procent doel.


Hoonhout geeft aan dat hij zich geen grote zorgen maakt over de cijfers: "Het is natuurlijk niet oké, we hebben onszelf niet voor niets die norm opgelegd dus dat moeten we gewoon beter doen. Maar dat wil niet zeggen dat je niet op de politie kunt rekenen."

Hij geeft als voorbeeld dat terwijl een agent ergens naartoe rijdt hij soms al de eerste handelingen kan verrichten. "Via de meldkamer word je dan in contact gebracht met een melder of een getuige of slachtoffer. Zo kun je dan al een eerste actie inzetten voor je er bent."

Twee kwaden
Daarnaast geeft hij aan dat als de politie dit nu drastisch zou willen verbeteren het ten koste zou gaan van andere werkzaamheden. "Terwijl je je bij sommige meldingen kan afvragen of we perse die 15 minuten moeten halen."

Uiteindelijk komt het neer op dat er te weinig personeel en auto's zijn om direct op alle meldingen te reageren. "Dat betekent dat je in je bereikbaarheid soms concessies moet doen. Dus we blijven elke dag weer keuzes maken in welke melding we als eerste oppakken."

Dat betekent niet dat de politie niks gaat doen om dit probleem aan te pakken. "Ik vind het te makkelijk om te zeggen dat we te weinig mensen hebben en het dus niet kunnen halen. Wat we bijvoorbeeld doen is dat wijkagenten ook steeds vaker reageren op de zogenaamde 'prio-1 meldingen', dus de ernstige ongelukken, explosies etc. Zo kunnen we onze mensen nog gerichter inzetten op verschillende locaties."

Blijven bellen
Ondanks het groeiende aantal meldingen en het tekort aan personeel roept Hoonhout op om wel te blijven bellen met 112. "Uiteindelijk is nog veel belangrijker dat onze inzet adequaat is, zorgvuldig en betrouwbaar. Dat we, als we er zijn, de juiste dingen doen."

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel