Toegangskaartje Batavialand mag niet veel duurder worden na verbouwing museum

LELYSTAD • Wo 8 januari 2025 | 20:59 • Woensdag 8 januari 2025 | 20:59

Museum Batavialand is niet van plan om de prijs van het entreekaartje na de uitgebreide verbouwing van 2028 extra te verhogen. Hoewel het museum zelf met extra financiële lasten wordt geconfronteerd, mag de bezoeker daar niet voor opdraaien.

Dat zei interim-directeur Ariane Hoog van Batavialand woensdag in een commissievergadering van Provinciale Staten. Die sprak over het voorstel dat de provincie 5,4 miljoen euro extra bijdraagt aan de herontwikkeling van Batavialand. Totaal gaat die 18,4 miljoen euro kosten.

De herontwikkeling is nodig, omdat het huidige gebouw van Batavialand niet meer voldoet. Zo is de klimaatinstallatie niet goed, de plafonds te laag en de vloer niet sterk genoeg. Ook de karakteristieke "buis" voldoet niet meer en gaat verdwijnen.

Bovendien gaat het museum onderdak bieden aan het Nationaal Scheep-archeologisch Depot van het Rijk. Het ministerie van OCW draagt hieraan bij met 7,7 miljoen en jaarlijks met 1,2 miljoen euro subsidie. Ook de gemeente Lelystad doet mee in de herontwikkeling met 3,6 miljoen euro, zo is het plan.

Rekening
Provinciale Staten moeten eind februari oordelen over het plan en het bijbehorende geld. Zoals Gedeputeerde Sjaak Simonse stelt: het plan kost de provincie geen extra geld. De rekening komt letterlijk te liggen bij Batavialand, omdat de jaarlijkse huur met twee ton omhoog gaat naar 774.000 euro.

De Statencommissie wilde van directeur Hoog weten of die het toegangskaartje straks duurder maakt. Nee, zei Hoog: "We houden de toegangsprijs marktconform, we willen onszelf niet uit de markt prijzen maar toegankelijk blijven voor gezinnen. Dus we gaan de entree niet enorm verhogen."

Een kaartje voor Batavialand kost dit jaar voor volwassenen 14,95 euro per persoon. Dat was in 2024 nog 16 euro. Het museum heeft de prijs verlaagd om beter op de markt aan te sluiten.

Andere bronnen
De extra jaarlijkse lasten wil Batavialand dekken met inkomsten uit andere bronnen. Hiervoor moet een speciale fondsenwerver zorgen, die zichzelf moet terugverdienen. Als dat niet lukt, dan zullen de plannen misschien versoberd moeten worden of stapsgewijs worden uitgevoerd, aldus Hoog.

Zij benadrukt dat Batavialand voor 75 procent van haar inkomsten kan rekenen op vaste jaarlijkse subsidies van provincie en Rijk. Het aandeel uit entreekaartjes is dus beperkt.

Volgens Arjan de Zeeuw, directeur Kennis en Advies van de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed, heeft Batavialand een solide begroting. Mocht het toch niet lukken om de benodigde gelden bij elkaar te krijgen, dan zal het Rijk niet direct de portemonnee trekken maar wel haar verantwoordelijkheid nemen om de rijkscollectie aan schepen te behouden.

Museum Batavialand hoopt meer bezoekers te trekken die een "dagje Bataviastad" doen. Dat is de afgelopen 25 jaar al meermaals geprobeerd zonder heel veel succes, omdat de bezoeker van het winkelstadje niet altijd zin heeft in een museum. Batavialand spreekt binnenkort met Bataviastad om een nieuw marketingplan te maken.

Batavia op land
Onderdeel van het vernieuwde Batavialand is dat de VOC-replica Batavia uit het water en op het land komt te staan. Het schip gaat volgend jaar op het droge en moet dan eerst twee jaar "droogwaaien". De benodigde anderhalf miljoen euro voor "Batavia op land" maakt geen deel uit van het statenvoorstel.

Daarna moet er nog worden nagedacht hoe het houten schip tegen regen kan worden beschermd. Hiervoor is een overkapping nodig. Provinciale Staten is huiverig dat de rekening van het project "Batavia tweede leven" opnieuw bij de provincie wordt neergelegd, terwijl in 2023 al was gezegd dat een bijdrage van 2,3 miljoen euro de laatste voor Batavialand zou zijn. Het nieuwe plan wordt immers al duurder. Volgens een ambtenaar en Batavialand moet het geld voor een overkapping via de samenleving worden opgebracht.

De Partij voor de Dieren en GroenLinks vinden het logisch om straks rond de Batavia ook aandacht te besteden aan het VOC-verleden met de slavernij. Directeur Hoog snapt dat dit een onderwerp is van maatschappelijk debat, maar er is geen grote tentoonstelling voor gepland. "Bij de Batavia gaat het in eerste instantie om het schip en niet om het VOC-verleden."

Provinciale Staten hebben nog veel vragen over het voorstel en de mogelijk risico's. Begin februari wordt opnieuw over Batavialand gesproken. Eind februari nemen de Staten een besluit. Ook de gemeenteraad van Lelystad moet eind februari besluiten over de bijdrage van 3,6 miljoen.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel