Adviseur over plannen Batavialand: 'Ambitieus, maar realistisch'

LELYSTAD • Wo 8 januari 2025 | 7:55 • Woensdag 8 januari 2025 | 7:55

De plannen van museum Batavialand in Lelystad om na de vernieuwing en uitbreiding 100.000 bezoekers per jaar te trekken zijn ambitieus maar realistisch. De plannen voor herontwikkeling bieden een goede kans om van Batavialand een museum met landelijke uitstraling te maken.

Dat concludeert provinciaal toezichthouder Peter de Haan in een second opinion van de plannen van Batavialand. De statencommissie van Provinciale Staten spreekt woensdagmiddag voor het eerst over de plannen.

Batavialand gaat de komende jaren totaal op de schop om het museum weer bij de tijd te brengen. Tegelijk biedt het onderdak aan het Nationaal Scheepsarcheologisch Depot (NSD) met bijzondere voorwerpen uit de geschiedenis van de scheepsvaart. De VOC-replica Batavia gaat volgend jaar uit het water en krijgt een prominente plek op het terrein van het vernieuwde museum.

Vorige maand werd bekend dat de herontwikkeling 18,4 miljoen euro gaat kosten, ruim 10 miljoen meer dan in 2023 was begroot. Dit bedrag wordt betaald door de provincie, het Rijk en de gemeente Lelystad.

Bezoekersaantallen
Er zijn de afgelopen jaren al diverse plannen voor Batavialand gemaakt. In 2017 werd na de fusie van het NieuwLand Poldermuseum en de Bataviawerf uitgegaan van 180.000 bezoekers per jaar. Voor corona kwamen er bijna 95.000 bezoekers naar het Lelystadse museum, maar dat aantal is daarna nooit meer gehaald.

Peter de Haan, directeur van Museon-Omniversum en met een ruime ervaring bij onder meer het Cultuurbedrijf Noordoostpolder, vindt het huidige plan realistisch. "Het is haalbaar dat Museum Batavialand 100.000 bezoekers per jaar kan trekken. De combinatie van een verbeterde museumervaring, gerichte marketing en unieke voorzieningen maakt deze doelstelling realistisch," aldus De Haan in zijn advies van eind november.

"Het is haalbaar dat Museum Batavialand 100.000 bezoekers per jaar kan trekken."

— Peter de Haan,toezichthouder provincie

Dit getal is overigens in 2023 al door de provincie zelf overgenomen als het meest haalbare, hoewel een bureau in 2022 had geadviseerd om uit te gaan van 150.000 bezoekers.

Dat Batavialand nooit meer op het niveau van voor corona is teruggekeerd, wijt De Haan aan de sterk verouderde expositie, een gebrek aan aansprekende tentoonstellingen en onvoldoende marketing.

Marketing
Het vernieuwde Batavialand zal flink meer werk van marketing moeten maken. Zeker 12 tot 15 procent van de omzet moet worden besteed aan marketing en publiciteit, zoals gebruikelijk in de museumsector, aldus De Haan. Hij adviseert om draagvlak te winnen bij het (Flevolandse) publiek en hen te betrekken bij het Verhaal van Flevoland.

Hoewel het museum anders is dan andere, is de naam Batavialand een sterk merk. Wel moet bezoekers duidelijker worden gemaakt wat er te zien en te doen is. Het museum moet ook meer profiteren van de miljoenen bezoekers van koopjesdorp Bataviastad, hoewel dat al eerder is geprobeerd met wisselend succes.

Goede business case noodzakelijk
Adviseur De Haan constateert dat de plannen dankzij de forse bijdragen en garantstellingen van overheden financieel solide zijn. Toch zal Batavialand voor de komende jaren een goede business case moeten maken om te zien wat zelf bijgedragen kan worden. Ook moet er geld zijn voor vervanging en vernieuwing van exposities.

Het doel om twee miljoen euro via fondsen binnen te halen is volgens De Haan mogelijk. Hij ziet goede kansen om een aanvraag voor minimaal een miljoen euro goedgekeurd te krijgen bij de VriendenLoterij. Die aanvraag moet dan wel komend september worden ingediend.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel