Ambulances worden aangestuurd met een algoritme: zo gaat dat
Als er een ongeluk gebeurt tussen Almere en Lelystad kan er dan beter een ambulance vanuit Almere of Lelystad naar toe? En wat als je voor die uit Almere gaat en kort daarna gebeurt er een ongeluk in Almere? Je zou denken dat ongelukken niet zijn te voorspellen maar toch worden er wiskundige berekeningen op losgelaten. En dat blijkt goed te werken.
In het algoritme, dat werkt vanuit een wiskundige berekening, is allemaal data ingevoerd van ongelukken uit het verleden. Op basis daarvan kan er voorspeld worden waar de meeste kans is dat er opnieuw een ambulance nodig is. Bijvoorbeeld op basis van inwonersaantal of waar het op dat moment druk is, waardoor er meer kans is op ongelukken.
Karin van Rossum, teammanager van de meldkamer van Flevoland en Gooi en Vechtstreek, wil benadrukken dat het algoritme alleen een advies geeft en niet de keuze maakt: "Het systeem met het algoritme helpt de centralist om keuzes te maken."
Koploper
Flevoland was een van de eerste regio's die ermee ging werken. Inmiddels stappen steeds meer regio's over op een systeem met een algoritme. Van Rossum: "Het is bewezen dat dit je aanrijtijden verbetert." Het algoritme geeft ook advies over waar de voertuigen het beste kunnen staan in de regio. Als de kans bijvoorbeeld groot is dat er straks veel ongelukken gebeuren bij de A6, dan moeten daar voldoende voertuigen in de buurt zijn. "Zodat we de juiste zorg en ook de snelste zorg kunnen leveren."
Spoed
Een ambulance moet bij spoed binnen 15 minuten op locatie zijn, dat is zo afgesproken in de branchevereniging. En als iemand eenmaal in de ziekenauto ligt en er is nog steeds sprake van spoed dan moet de ambulance binnen 45 minuten in een ziekenhuis zijn. Ondanks dat er nu gebruikt wordt gemaakt van een algoritme lukt dat nog niet altijd.
"We doen onze uiterste best om dat te halen en het algoritme helpt ons daarbij. Veel dingen kunnen we beïnvloeden, door bijvoorbeeld de ambulances op de juiste plek te zetten en goede mensen in te zetten. Maar sommige dingen zijn niet te voorspellen of te beïnvloeden. Als er bijvoorbeeld gelijktijdig heel veel incidenten zijn, dan moet je het doen met de ambulances die je hebt." Hulp uit de buurt
In zo'n situatie kan er ook nog beroep worden gedaan op buurtregio's. Dat gebeurde recent bij een ongeluk op de Nagelerweg. Omdat er net vier ambulances uitgerukt waren moest er één uit Friesland komen. Dat zorgde voor een iets langere aanrijtijd. Andersom helpt Flevoland ook soms in andere regio's.
Volgens Rossum is en blijft de mens leidend in de beslissing waar en wanneer een ambulance naartoe gaat. "Het is een advies waarbij de menselijke factor, dus de centralist, altijd leidend zal zijn."
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!
recent nieuws
-
Levensgevaarlijk: Urkers vissen nog geregeld bommen uit oorlogstijd op in netten
URK • Zo 6 oktober • Zondag 06 oktober80 jaar na de oorlog vinden Urkers nog geregeld explosieven uit die tijd in hun netten als ze aan het vissen zijn op zee. Meestal gaat het goed, maar er gebeuren ook ongelukken. De schattingen lopen u...
-
Boothuis KNRM Lelystad heeft eindelijk nieuwe thuisbasis na stormachtige periode
LELYSTAD • Zo 6 oktober • Zondag 06 oktoberNa jaren gesteggel, heeft het veelbesproken boothuis van de KNRM Lelystad eindelijk een nieuwe locatie in de Bataviahaven. De thuisbasis van het reddingsstation was lang een heet hangijzer, omdat de o...
-
Dijk tussen Lelystad en Enkhuizen weer open na storing
LELYSTAD • Zo 6 oktober • Zondag 06 oktoberDe Markerwaarddijk (N307) tussen Lelystad en Enkhuizen is zondagmiddag afgesloten geweest vanwege een storing aan de brug bij de Houtribsluizen in Lelystad. Een defecte slagboom zorgde ervoor dat de b...