Lelylijn officieel toegevoegd aan Europese spoornetwerk

FLEVOLAND • Do 25 april 2024 | 7:55 • Donderdag 25 april 2024 | 7:55

De Lelylijn is definitief toegevoegd als nieuwe spoorverbinding op het Europese spoornetwerk. Daar heeft het Europees Parlement woensdag mee ingestemd.

In december werd al bekend dat de spoorlijn is toegevoegd aan een lijst van belangrijke spoorverbindingen voor Europa. Na de Europese Commissie is dus nu ook het Europees Parlement akkoord.

Dit betekent dat de Lelylijn zou moeten worden doorgetrokken van Groningen naar Bremen, Hamburg en uiteindelijk Kopenhagen. Voorwaarde voor een Europese bijdrage is wel dat de spoorlijn zowel passagiers- als goederenvervoer verwerkt.

De EU verwacht van Nederland dat de Lelylijn uiterlijk in 2050 gerealiseerd is.

Geldkwestie
Vorige week werd bekend dat er juist geld uit het potje gehaald werd voor de Lelylijn. Dit werd verschoven naar andere spoorwegen in Nederland. In samenwerking met de noordelijke provincies stelde de provincie Flevoland een gezamenlijke brief op waarin zij hun zorgen wilden uiten en het belang van de Lelylijn wilden blijven benadrukken.

De Lelylijn moet de Randstad gaan verbinden met Noord-Flevoland, Friesland en Groningen. Hoe het precieze traject moet lopen, is nog niet bekend. De verwachting is dat de spoorlijn via Emmeloord, Joure en Drachten naar Groningen zal rijden.

Belangrijk voor brede welvaart
Provinciale Staten van Flevoland spraken woensdagavond ook over de Lelylijn. Zij vinden unaniem dat de provincie naar het Rijk nog krachtiger moet benadrukken hoe belangrijk de spoorlijn is voor de leefbaarheid en welvaart van Noordoostpolder. De Staten vinden dit standpunt te weinig tot uitdrukking komen in een brief die de provincie aan de Stuurgroep Lelylijn stuurt.

"Noordoostpolder zit al 80 jaar zonder station. Je ziet aan de Hanzelijn wat dit heeft betekend voor Dronten op het gebied van brede welvaart en bereikbaarheid," aldus CDA-fractievoorzitter Marian Uitdewilligen. Daarom moet de Lelylijn in elk geval in Emmeloord stoppen, maar ook in Lelystad en Almere Centrum.

Een meerderheid van de Staten drong er ook op aan om goed te kijken naar wat de Lelylijn betekent voor het spoorknooppunt bij Almere en Weesp. De partijen zijn bang dat de treinen van de Lelylijn straks letterlijk vastlopen bij Almere, als niet tegelijk de aanleg van de IJmeerverbinding wordt meegenomen. Volgens enkele fracties moet dat zelfs een spoorverbinding met autoweg worden, al zijn andere bang dat Flevoland hiermee overvraagt.

Gedeputeerde Jan de Reus schat de kosten van de Lelylijn op circa 10 miljard. Het Rijk heeft tot nu toe 3 miljard gereserveerd. Dit najaar moet driekwart van het benodigde geld zijn zeker gesteld. Hoeveel Flevoland kan en wil bijdragen, daarover wilde De Reus zich nu nog niet uitspreken. Hij benadrukte dat in december een kabinetsbesluit wordt verwacht of er met de Lelylijn wordt doorgegaan of niet.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel