Kamer blijft bezorgd over ongebreidelde groei Airport

LELYSTAD • Do 23 januari 2020 | 17:42 • Donderdag 23 januari 2020 | 17:42

De Tweede Kamer blijft bezorgd dat Lelystad Airport na 2023 wordt volgevlogen door luchtvaartmaatschappijen, die nu nog niet actief zijn op Schiphol. Dat bleek donderdag tijdens een briefing.

Minister Cora van Nieuwenhuizen heeft een verkeersverdelingsregeling opgesteld, waarin luchtvaartmaatschappijen die hun vakantievlucht op Schiphol inruilen voor een transfervlucht met voorrang een plek krijgen in Lelystad.
Een onderzoek van bureau M3 Consultancy zegt dat naar verwachting 80 tot 90 procent van de beschikbare vluchten op die manier wordt gevuld. De overige 10 tot 20 procent zou door drie of vier nieuwkomers worden opgeëist, iets wat de minister niet kan tegenhouden.

Kamer bang voor 'big bang'
De Kamer is bang dat die 10 tot 20 procent vluchten door nieuwkomers in de praktijk veel meer wordt. De ChristenUnie denkt dat er na de herindeling van het luchtruim in 2023 wel eens een 'big bang' van extra vluchten zou kunnen ontstaan, waarbij Lelystad versneld groeit tot de wettelijke vastgelegde bovengrens van 45.000 vliegbewegingen. Eppo Bruins (ChristenUnie) over het aantal vluchten vanaf Lelystad Airport: "De vraagzijde is zeer onzeker en de aanbodzijde is niet onderzocht, althans niet voor de periode na de luchtruimherziening. Hierdoor is de uitkomst van tachtig tot negentig procent met grote onzekerheden omgeven, zoals de onderzoekers ook zelf aangeven."

Ook andere partijen vroegen om duidelijkheid over de situatie van 25.000 vliegbewegingen. Jan Paternotte van D66 vat het kort en bondig samen. "We hebben nog veel vragen voor de minister en we hebben daar nu schriftelijk overleg over." Cem Lacin van de SP zegt dat het gebaseerd is op aannames die boterzacht zijn. "Het ministerie heeft bewust tot 25.000 vluchten laten onderzoeken, daarboven gaat de autonome groei sterk stijgen."

Arjan van Moorsel van M3 Consultancy kon daarop geen antwoord geven, want het bureau heeft de situatie na 25.000 vliegbewegingen niet onderzocht. Dat was niet de opdracht van het ministerie. Hij gaf wel aan dat het twijfelachtig is dat er een 'big bang' aan extra capaciteit ontstaat, omdat de luchthaven niet in één keer gereed zal zijn voor zoveel extra vluchten. Er zal sprake zijn van geleidelijke groei. Er zal op Schiphol en Lelystad een schaarste aan beschikbare vluchten of zogeheten slots blijven en in die situatie blijven strikte voorwaarden gelden aan hoe de capaciteit op Lelystad Airport kan worden benut.
D66 stelde voor dat de Kamer dan maar opdracht geeft aan M3 om de marktsituatie met 45.000 vliegbewegingen te onderzoeken.

Ryanair kan elke dag 'een beetje' vluchten opeisen
Zijn collega Marco Heimesem bevestigde op vragen van D66 dat een maatschappij als Ryanair per dag capaciteit op Lelystad Airport zou kunnen aanvragen, om zo een hele week te vullen. "Dat is correct, maar elke nieuwkomer kan nooit meer dan vijf procent van de capaciteit per dag krijgen. Dat is maar een beperkt aantal slots. Het is de vraag of dat voor een maatschappij interessant is."

De Kamer verschilt overigens met minister Van Nieuwenhuizen van mening of de verkeersverdelingsregeling nog aan het parlement moet worden voorgelegd. De minister stelt in een brief van niet, de Kamer zegt dat dit eerder wel is toegezegd. Op initiatief van GroenLinks, SP en PvdD wil de Kamer hierover opheldering.

WhatsApp ons!
Heb jij een tip of verbetering? Stuur de redactie van Omroep Flevoland een bericht op 0320 28 5050 of stuur een mail: rtv@omroepflevoland.nl!

Deel artikel